Hovedseksjon

Eksamen og vurdering

Forskjellige skoleelementer

Underveisvurdering, terminkarakterer og standpunktkarakterer

En av grunnen til at eksamen ble avlyst er at lærere skal få frigjort tid til å sette gode underveisvurderinger og standpunktkarakterer. Det vil samtidig si at elevene får mer tid til å vise sin kompetanse. Når kravene til å sette standpunktkarakterer før skriftlig eksamen og før fellessensur nå bortfaller, betyr det at skolen kan sette standpunktkarakterer helt mot slutten av skoleåret. For at lærerne skal få et godt nok grunnlag for å sette karakter, er både elevenes deltakelse og innlevering av oppgaver viktig.
Standpunktkarakterer settes på bakgrunn av sluttvurdering av elevenes kompetanse i faget. Elevens deltakelse og innlevering av oppgaver er derfor viktig for at lærerne skal få et godt vurderingsgrunnlag.

Fra forskrift til Opplæringslova:

§3-17.Sluttvurdering i fag
Sluttvurderinga skal gi informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten ved avslutninga av opplæringa i alle fag i læreplanverket.
§ 3-3.Grunnlaget for vurdering i fag
Grunnlaget for vurdering i fag er dei samla kompetansemåla i læreplanane for fag slik dei er fastsette i læreplanverket, jf. § 1-1 eller § 1-3.
I vurderinga i fag skal ikkje føresetnadene til den enkelte, fråvær, eller forhold knytte til ordenen og åtferda til eleven, lærlingen eller lærekandidaten trekkjast inn. I faget kroppsøving skal innsatsen til eleven vere ein del av grunnlaget for vurdering.
Eleven, lærlingen og lærekandidaten skal møte fram og delta aktivt i opplæringa slik at læraren og instruktøren får grunnlag til å vurdere eleven, lærlingen og lærekandidaten sin kompetanse i faget. Læraren og instruktøren skal leggje til rette for at han eller ho får eit tilstrekkeleg grunnlag for å vurdere kompetansen til eleven, lærlingen og lærekandidaten, slik at den retten eleven, lærlingen og lærekandidaten har etter § 3-1, blir oppfylt. Stort fråvær eller andre særlege grunnar kan føre til at læraren ikkje har tilstrekkeleg grunnlag for å gi halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter.