Informasjon om inntak til videregående skole

pixabay Peggy und Marco Lachmann-Anke

Tilbud om plass på ditt første ønske
Dette er det eneste tilbudet du får. Du får ikke tilbud om plass på lavere ønsker.
Svarer du nei, tas du ut av inntakssystemet.
Tilbud om plass på et lavere ønske og ventelisteplass på høyere ønsker
Du kan ta imot det tilbudet du har fått, og samtidig stå på venteliste til høyere ønsker – altså svare ja til tilbud og ja til venteliste. Dette bør du gjøre!
Har du svart ja til ventelisteplass og får et nytt tilbud om plass på et høyere ønske, har du ikke lenger plassen du takket ja til tidligere.
Svarer du nei til tilbudt plass, har du mistet plassen. Selv om du svarer ja til ventelisteplass, er det ikke sikkert at du får tilbud om plass på et høyere ønske senere. Du kan derfor risikere å bli stående uten skoleplass.
Legg merke til at du ikke blir stående på venteliste til lavere ønsker enn det du er tatt inn til.
Det andre inntaket er klart ca. 9. august. Det er bare de som kommer inn fra venteliste som får beskjed om dette inntaket.

Oppfylling av plasser etter skolestart: Dersom man ikke møter opp første skoledag (eller leverer dokumentasjon på gyldig fravær), mister man plassen. Ledige plasser fylles opp fra venteliste.

Dersom dere har spørsmål i sommerferien angående inntaket, kan dere kontakte inntakskontoret i Oslo på telefon 23 05 10 02.