Lovende forskerspirer på Brannfjell skole

Vanskeligheter ved nasjonale prøver i regning

Lars, Herman, Sondre og Adrian fra 10d har gjort spennende funn i sin forskning med «Vanskeligheter ved nasjonale prøver i regning». Forskerne har tatt utgangspunkt i de oppgavene ved nasjonale prøver i regning 2016 hvor flest elever svarte feil, for å se på hva som var vanskelig med de bestemte oppgavene.

Tekstoppgaver og oppgaver med rutetabell skilte seg ut som de oppgavene elevene hadde mest vansker med å forstå. Flervalgsoppgavene hadde færrest feil svar. Forskerne har også sett på Brannfjell sine resultater opp mot de nasjonale resultatene skoleåret 2016. De fant ut at skolen var bedre enn landsgjennomsnittet i å tolke tabeller. Mulig forklaring er at vi bor i by med stort kollektivt transportnettverk. Faglærer Henning Helle anbefaler alle å lese rapporten (pdf).

Brannfjell skole har fokus på regning i alle fag, så disse resultatene kan lærerne dra nytte av i sin undervisning. Hvis du er nysgjerrig på forskningen fra valgfaget «Forskning i praksis», så kan du lese flere rapporter på hjemmesiden.

Tusen takk for et interessant og stødig foredrag.

(bilde: f. v. Henning, Lars, Sondre og Herman. Adrian kunne dessverre ikke være tilstede under foredraget på skolen).